пʼятниця, 15 січня 2016 р.

Розробка уроку трудового навчання в 6 клласі

розробка уроку з т.н.                           Урок трудового навчання (6 клас)
Тема. Способи оздоблення виробів. Оздоблення виробів технікою декупаж.         Матеріали для оздоблення.
Мета уроку.
           Навчальна: розширити й систематизувати знання про способи художнього оздоблення виробів, технікою декупаж, прийомами  кінцевого опорядження виробів; формувати ціннісні ставлення до праці, культури, мистецтва; дотримання правил безпечної праці й організації робочого місця.
           Розвивальна: розвивати творчу уяву, спостережливість, творчі здібності та художній смак, увагу.
           Виховна: сприяти вихованню культури праці, інтересу до професій художньо-естетичного напрямку ( реставратор, мебляр, столяр ).
Ключові поняття: оздоблення, опорядження, гуашеві, акварельні і акрилові фарби, колір, орнамент, декупажні серветки.
Обладнання: зразки виробів, оздоблених різними техніками; вироби, виготовлені на попередніх заняттях та оздоблені випалюванням; наждачна шкурка, гуашеві, акварельні та акрилові фарби, прозорий панельний або акриловий лак, пензлі, посудина з водою, декупажні серветки, губка, рушник, обігрівач.
Об’єкти практичної діяльності учнів: оздоблення та опорядження виробу проектної діяльності учнів ( кухонна дощечка ).
Міжпредметні звязки: образотворче мистецтво,  природознавство, географія.
Тип заняття: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
                             Очікувані навчальні результати
1.     Уміння характеризувати види опорядження виробів.
2.     Уміння виконувати оздоблення виробів.
3.     Уміння дотримуватися правил безпечної роботи під час оздоблення.

                              План уроку
I.                   Організаційний етап
II.                 Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів.
III.              Оголошення, подавання теми та очікуваних навчальних результатів.
IV.              Вивчення нового навчального матеріалу.
1.     Художнє оформлення виробів гуашевими ,акварельними та акриловими фарбами.
2.     Способи оздоблення виробів фарбами.
3.     Оздоблення виробів декупажним методом.
4.     Прийоми нанесення лаків на поверхню виробів.
5.     Організація робочого місця та дотримання правил безпечної праці при опорядженні виробів.
     V.       Практична робота.
                Оздоблення та опорядження виробів технікою декупаж.
V.    Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.
VI.              Рефлексія.
VII.           Домашнє завдання.
VIII.         Прибирання робочого місця.
                                             Хід заняття  
I.                   Організаційний момент.
Перевірка присутніх, наявність в учнів необхідного приладдя для уроку.
Призначення чергових
Психологічна розминка
           Крім перелічених мною інструментів та матеріалів на сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:
             голова – ми будемо думати,
             очі – ми будемо дивитися,
             вуха – слухатимемо,
             губи – будемо говорити, посміхатися, відповідати,
             руки – будемо творити.
             А навіщо нам серце? ( відповіді дітей ). Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість і творчість. Мудрий письменник Антуан Сент-Екзюпері говорив: «Слухати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…»
              Тож, сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а, й, як говориться і душу.

II.                Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
              Фронтальна бесіда
1.     Як запобігають загниванню виробів із деревинних матеріалів?
2.     Із якою метою вироби із деревини покривають лакофарбовими матеріалами?
3.     Який технологічний процес називається оздобленням?
4.     Які підготовчі технологічні операції виконують при оздобленні виробів із деревини?
5.     Які інструменти використовують для підготовки поверхні виробів з деревини для оздоблення?
6.     Чим оздоблення відрізняється від опорядження?
           Узагальнюючи відповіді учнів, учитель повідомляє, що для того, щоб надати виробам гарного зовнішнього вигляду, і з метою захисту поверхонь від руйнування під впливом зовнішнього середовища, їх треба покривати фарбами або лаками. Потім учитель демонструє вироби, виготовлені учнями на попередніх уроках, у яких для оздоблення використано фарби, лаки, а також такі, які оздоблені випалюванням, різьбленням, точінням. Оздоблювати вироби можна також технікою декупаж.

III.              Повідомлення теми, мети і завдання уроку
         Як ви мабуть уже зрозуміли, ми продовжуємо роботу по вивченню теми
оздоблення виробів. Тема нашого уроку: Способи оздоблення виробів. Оздоб-
лення виробів технікою декупаж. Матеріали для оздоблення.

IV.             Вивчення нового матеріалу
                      Розповідь учителя
       З давніх давен людина намагалася прикрасити своє життя, свій дім. Таким чином, виникає новий вид мистецтва, який народився через прагнення людини прикрасити свій побут. Назва йому – декоративно – прикладне мистецтво. Разом з прагненням до краси розвиваються різновиди декоративного мистецтва. В кожній українській оселі можна побачити розписаний посуд, вишиті рушники.
         З якими видами декоративного мистецтва ви знайомі?
       (Відповіді учнів. Бісероплетіння, випалювання, ковальство, писанкарство
         Технологія оздоблення виробів технікою декупаж.
      Є багато способів обробки поверхонь деревяних виробів: лакування, фарбуван-
ня, полірування, випалювання, розпис, різьблення.
      Декупаж – французьке слово, яке перекладається як «візитка». По суті, це виготовлення колажу або паперова аплікація. Така техніка оздоблення предметів побуту була винайдена китайськими селянами ще в 12 столітті, коли вони вперше зробили тонкий барвистий папір, яким і стали прикрашати різні речі.
      Багато виробів можна оздобити технікою декупаж. Для цього необхідно мати необхідні інструменти та матеріали:тришарові декупажні серветки, водоемульсійну фарбу дрібнозернистий наждачний папір ,клей ПВА, пензлик, губка, одноразовий пластиковий посуд, рушник, вода.
      Перед початком роботи поверхню заготовки необхідно очистити  від пилу та бруду та знежирити (при потребі). Підготовлену поверхню вирівнюємо та зачищаємо наждачним папером. Після цього, поверхню грунтуємо водоемульсійною фарбою, використовуючи м’яку губку (емульсію наносити тонким шаром). Пофарбовану поверхню повністю висушуємо та шліфуємо наждачним папером. Після цього, поверхню грунтуємо другий раз, висушуємо та шліфуємо. Якщо поверхня гладенька, то можна приступати до складання композиції. На серветці підбираємо необхідні малюнки та вирізаємо їх ножицями. Заготовлені частинки серветки необхідно розділити на три шари, і взяти тільки той, на якому є малюнок. Підібрані частинки серветки з малюнками розкладаємо на підготовлену поверхню виробу та змочуємо водою за допомогою пензлика, щоб запобігти зсовуванню серветки.
       Розмістивши всі заготовлені частинки серветки на поверхні виробу, тобто склавши композицію, змащуємо їх розчином клею ПВА з водою (1:2). Після цього виріб необхідно просушити та злегка прошліфувати. Якщо при цьому було пошкоджено малюнок, його домальовують акриловими фарбами. Після висихання фарби, поверхню виробу лакуємо акриловим лаком та просушуємо до повного висихання. Пошліфувавши поверхню дрібнозернистою шкуркою, наносимо другий шар лаку повторюючи всі операції. Лак наносимо не менше трьох шарів.
        Оздоблення технікою декупаж можна використовувати на різноманітних поверхнях: деревина, фанера, ДВП, ДСП, скло, кераміка, пластик, метал, шкіра та ін.
V.    Формування умінь та навичок учнів
Практична робота. Оздоблення виробу технікою декупаж.
         1. Інструктаж до виконання практичної роботи.
         Необхідно ще раз зупинитися на питаннях зачищення поверхонь та фарбування, з урахуванням особливостей  форми деталей виробу. Треба продемострувати учням прийоми шліфування, фарбування та наклеювання частин серветки на заготовку.
         2. Учитель забезпечує учнів необхідними матеріалами та інструментами.
         3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.
         Учитель пропонує учням ознайомитися з правилами безпеки праці наведеними на картках.
4.                       Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками.
          Виконання практичної роботи
          Учні виконують шліфування, грунтування та просушування поверхні виробу, наклеювання та лакування. Особливу увагу необхідно звернути на дотримання учнями правил безпечної праці. Під час виконання завдання учитель контролює роботу учнів з метою виявлення прогалин у їх знаннях та вміннях;
       5.Поточний інструктаж ( індивідуальний або груповий).      
6.Самоконтроль та взаємоконтроль учнів .
                                                                      
         VI.Підсумки уроку.
         Учні уважно оглядають роботи своїх товаришів, оцінюють їх, вибирають найкраще виконану роботу, роблять аналіз помилок допущених при роботі. Учитель робить підсумок виконаної роботи, вказує на типові помилки
          На завершення заняття треба підвести його підсумки, звернувши увагу на засвоєння учнями основних понять, оцінити діяльність учнів на уроці.
VII. Рефлексія.
1.       Що нового дізналися на уроці.
2.     Чого навчилися. Яку роботу виконали.
3.     Які завдання були визначені учням на урок.
4.     Порівняння реальних результатів із завданнями, які були визначені на урок.
5.     Чому отримали саме такий результат.
6.     Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи.
7.     Де можна використати набуті знання та вміння.
         VIII. Домашнє завдання.
         Опрацювати текст підручника. Розробити композицію оздоблення раніше виготовлених виробів із використанням прикладних або геометричних орнаментів чи народних мотивів.
        IX. Прибирання робочого місця.

Немає коментарів:

Дописати коментар