Урок
з трудового навчання та технологій (5 клас)
Тема:
Проектування та виготовлення виробів з фанери та ДВП. Виготовлення годівниці
Мета: поглибити знання учнів з теми «Обробка
ДВП та фанери», навчити прийомам пиляння деревини і фанери, ознайомити з послідовністю
виготовлення годівниць для птахів;
розвивати вміння
та навички по обробці деревини і фанери,
уважність у роботі, творче мислення;
виховувати любов до природи, птахів,
почуття відповідальності.
Тип
уроку: практичний – інтегрований з українською літературою, музикою.
Об’єкти праці: годівниця для птахів
Методи уроку: бесіда, розповідь з використанням
ілюстрацій, пояснення з практичним показом, вправи, практична робота,
екскурсія.
Дидактичні засоби: презентація
«Птахи взимку», готовий виріб, роздатковий матеріал (технологічні картки по
виготовленню годівниць).
Обладнання, інструменти і матеріали: ножівка,
молоток, цвяхи, наждачний папір, мотузок, фанера, дошка – 3 мм .
План уроку
1.
Організація класу (2 хв.)
2.
Актуалізація опорних знань (8 хв.)
3.
Пояснення нового матеріалу (15 хв.)
4.
Вступний інструктаж. Правила безпечної праці під час
пиляння та роботи з молотком (15 хв.)
5.
Практична робота (поточний інструктаж) (45 хв.)
6.
Заключний інструктаж. Оцінювання робіт. Підбиття
підсумків (3-5 хв.)
7.
Екскурсія до шкільного парку.
Епіграф: Синичка-сестричка
Пташка синичка –
моя сестричка
Летить до вікна,
мабуть, хоче зерна.
Прилітає сюди, -
може хоче води.
Може крихітки хліба
принести до обіду
Добре знає синичка:
Є зерно і водичка.
Є і хліб і обід,
Наїдайся як слід.
Микола Сингаївський
Зміст уроку
І. Організація класу. Перевірка
відвідування, наявності необхідних матеріалів для практичної роботи, спецодягу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Запитання для учнів)
1.
Чим відрізняється фанера від ДВП?
2.
Для чого розмічають деталі?
3.
Як можна при розмічанні деталей виробів зменшити
кількість відходів деревини?
4.
Які інструменти призначені для різання деревини? Що в них
спільного?
5.
Як треба пиляти фанеру й ДВП ножівкою?
6.
Для чого й чим обпилюють і зачищають вироби з деревини?
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
(Метод - бесіда)
Вчитель: Незабаром
початок зими. На уроці ми з вами будемо виготовляти годівнички. А для чого вони
потрібні?
(відповідь
учнів).
Вчитель: Взимку птахам
не вистачає їжі. Тому люди їх підгодовують, насипаючи їжу в годівнички,
виготовлені власноруч (демонстрування годівниць), і цим допомагають крилатим
друзям перезимувати.
Чи знаєте ви, які
птахи зимують в нашій місцевості?
(відповідь
учнів).
Вчитель: Прослухайте
запис голосів птахів і спробуйте відгадати, що це за птахи? (по-черзі звучать записи
голосів птахів синиці, дятла, снігурів, граків).
(відповідь
учнів).
Вчитель: Зверніть увагу
на екран (демонструється фото птахів).Ви побачили всіх птахів, що зимують у
нашій місцевості.
Найбільш
поширеною є синиця. У нашій державі вона зустрічається скрізь: у лісах, садах,
скверах, населених пунктах. За якими ознаками впізнаємо синицю?
(відповідь
учнів).
Вчитель: Синиця має
характерне яскраве забарвлення. Це дуже жвавий птах. Його дзвінку трель легко
впізнати серед інших пташиних голосів. Синиці приносять користь, знищуючи
багато шкідників лісів, садів та полів. Але, крім синиці, в боротьбі зі
шкідниками допомагають й інші птахи, наприклад, такий (звучить запис голосу
дятла). Що це за птах?
(відповідь
учнів).
Вчитель: Дятли живляться
переважно комахами. У природі, завдяки типовому стандартному забарвленню та
співу, їх легко відрізнити серед інших птахів. Яких ще зимових птахів ви
знаєте?
(Бесіда учнів і вчителя про
зимівлю птахів)
Сьогодні на уроці ми спробуємо допомогти
птахам перенести сувору пору. Проблема збереження птахів, допомога їм у зимку є
актуальною не тільки для екологів. До цієї теми намагаються привернути увагу
людства письменники, поети, закликаючи у своїх творах берегти птахів, подбати
про них у зимовий період (учні читають уривки з творів, вірші).
Учень: Птахи
взимку
Горобчик:
- Цір-цір, цір-цір
Вийди, Івасю, на двір!
Синичка:
Час-час, час-час,
Вийди, Марусю, до нас!
Всі пташки
Цір-цір, цвіть-цвіть,
Діти кохані, спішіть!
Цинь-цинь, час-час,
Подбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки.
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали:
Сади з черви обчищали,
Ще й співали всім на втіху,
Світ навколо звеселяли!
Ці-цір-цір!
Вчитель: Отже, сьогодні
на уроці ми разом з вами будемо виготовляти годівнички. Подивіться на
представлені моделі (демонструються моделі годівниць).
Тож – до роботи!
IV.
Вступний інструктаж по виготовленню годівниці (метод-інструктування,
який супроводиться демонструванням правильного виконання трудових прийомів).
Послідовність
розпилювання дошки
1. При
розпилюванні заготовок відступають від лінії розмічення на 2-3 мм (Полотно ножівки має
переміщуватись під прямим кутом до заготовки. Лінія розмічання ліворуч від
місця пиляння на заготовці).
2. Розмічену
заготовку кладуть на дошку на столярному верстаті, що має упор.
3. Лівою рукою
притискують заготовку до упора (а правою роблять запил, ножівку притискують до
упора) і роблять кілька коротких плавних рухів до себе.
4. Після запилювання ножівку рухають на
всю її довжину.
З'єднання
деталей цвяхами
При з'єднанні
деталей цвяхами тонку деталь прибивають до товстої. Місце вбивання цвяха у
виріб має знаходитись від кромки або торця деталі на відстані не менш як
половини товщини деталі. Цвях починають забивати несильними ударами молотка, поступово
збільшуючи силу удару до повного занурення цвяха в дерево. Удари молотком по
цвяху слід наносити зверху, прямо по шляпці. Не можна наносити удари під кутом.
Ввиготовлення
годівниці за технологічними картками з розмірами
(Вчитель роздає
технологічні картки з розмірами, послідовністю виготовлення годівниці).
Дно годівниці:
ширина – 20 см ,
довжина 30 см ,
товщина 5 мм .
Бокові стінки: 1 ширина – 2 см , довжина 30 см , товщина 2 см .
Бокові стінки: 2 ширина – 2 см , довжина 16 см , товщина 2 см .
Послідовність
збору
1.
Прибити цвяхами дві бокові довгі стінки до дна.
2.
Прибити цвяхами дві бокові короткі стінки до дна.
3.
Забий цвяхи по куткам стінок.
4.
Закріпи мотузки і зв’язати у вузол.
(Пояснення
кожного етапу роботи).
Правила техніки
безпеки
1. Працювати
пилкою або ножівкою треба без ривків.
2. Не можна
спрямовувати полотно пилки пальцем.
3. Не можна
тримати ліву руку близько до полотна пилки.
4. Стружки із
столярного верстака потрібно прибирати щіткою.
5. Працювати
тільки справним інструментом, використовувати його треба точно за призначенням.
6. Не можна
залишати столярний молоток на краю верстата.
7. Не можна стояти
за спиною людини, яка працює молотком.
8. Молоток під
час роботи необхідно тримати на відстані 20-30 мм до кінця ручки.
V. Практична
робота. Поточний інструктаж
1.
Вчитель обходить робочі місця з метою проведення
індивідуального інструктажу.
2.
Проводить контроль за організацією робочих місць,
дотриманням учнями правил безпеки праці, наявністю спецодягу.
3.
Слідкує за правильністю виконання робочих рухів під час
різання і з'єднання.
VI. Заключний
інструктаж
·
Демонстрування кращих виробів.
·
Аналіз виробів і роботи кожного учня, оцінювання
навчальних досягнень учнів.
·
Завдання додому.
·
Прибирання робочих місць.
VIІ. Екскурсія до шкільного
саду
Розвішування
Немає коментарів:
Дописати коментар